söndag 31 augusti 2008

Köttbullar i tomatsås


Det här är en av mina absoluta favoriträtter. Den kvalar enkelt in på min topp tio-lista över maträtter. Det blir helt enkelt inte mycket bättre än så här! Fyllig tomatsås, saftiga små köttbullar med perfekt kryddning och till det spänstig linguine...
Inspirationen kom ursprungligen ur en fantastisk bok av kokboksförfattaren Mette Ankarloo, en kvinna som jag gärna hade läst och sett mer av. Hon har givit ut ett par kokböcker, samt några mindre temaböcker och en bok om att kombinera mat och vin. Annars har det varit ganska tyst om henne. När jag googlar på henne hittar jag uppgifter om att hon skulle vara matredaktör på tidningen Allers?
Kokboken Medelhavsmat för svenska kök önskade jag mig, och fick, i 25-årspresent av goda vänner. Den har med andra ord ett par år på nacken. Utgivningsåret är 1998, om jag minns rätt. Den verkar tråkigt nog inte gå att få tag på i dag (annat än på antikvariat, förstås). Boken är en veritabel guldgruva av goda recept. Det kommer dyka upp fler rätter i denna blogg som har sitt ursprung i denna bok, det kan jag garantera!

Vår version av receptet lyder så här:


Köttbullar i tomatsås

500 gr nötfärs
1 ägg
2 finhackade eller mixade chalottenlökar
2 vitlöksklyftor, rivna
4 matskedar kapris, finhackad
två-tre matskedar hackad persilja (helst slätbladig)
salt och svartpeppar efter smak
smör till stekning

Knäck ägget i en bunke. Vispa upp det lätt och blanda med chalottenlök, vitlök, kapris och persilja. Vad gäller nötfärsen, så brukar jag välja att salta och peppra på den innan jag blandar den med ägget och de övriga smak- sättningarna. Jag tycker att det gör det lättare att bedöma hur mycket jag behöver krydda.
Blanda färsen väl, och rulla till små köttbullar. Bryn dem runtom i smör så att de får vacker färg. Medan de ligger i stekpannan förbereder du tomatsåsen:

olivolja
2 finhackade chalottenlökar
2 rivna vitlöksklyftor
2 msk matlagningskonjak (jag använder tvåstjärning Eau de Vie)
1 dl vitt vin
2 burkar Mutti krossade tomater
salt och svartpeppar
2 tsk råsocker

Fräs chalottenlöken och vitlöken försiktigt i olivoljan. När de blivit mjuka häller du över konjaken och ökar på värmen. Låt konjaken smälta in i lökblandningen och tillsätt sedan vinet. Häll över krossad tomat. Låt såsen koka upp och sänk därefter temperaturen så att den puttrar på låg värme.
Allt eftersom köttbullarna blivit brynta (det brukar behövas tre omgångar för att bryna samtliga) lägger du försiktigt ned dem i tomatsåsen, där de får ligga och trängas och småkoka i uppemot en timma. Efter en halvtimme brukar jag stänga av plattan och låta grytan stå kvar på eftervärmen.
Dessa delikata små köttbullar i sin mustiga tomatsås njuter man bäst med - nykokt linguine, generöst med parmesanost och lite extra svartpeppar uppepå, så klart! Samt gärna ett glas vin därtill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...