söndag 21 september 2008

Snöpligt!

Jag har på ganska kort tid fått bra rutin på att fotografera både tillagningsprocessen och det färdiga resultatet. Men - i bland är man helt enkelt inte riktigt så alert som man kanske borde vara...

Scenen är vårt kök. Klockan är närmare sju på fredagskvällen. Vi har avnjutit en mycket god måltid, och skall nu bara avrunda den med varsin stor kula drottningglass med vit chokladrippel. Sagt och gjort! Glass läggs upp i skålar, bärs ut till matbordet och avnjuts under andaktsfull tystnad. Då, och först då, akompanjerat av ljudet från skålar som skrapas för att man skall få upp den sista gnuttan glass...då inser jag att jag glömde ta fram kameran.
Och jag erkänner villigt att det retar mig ganska så mycket!

Min inspiration till att laga egen glass kommer främst från Elisabeth Johanssons vackra bok Iskallt. I boken finns all information man behöver för att kunna laga god glass, vare sig man äger en glassmaskin eller inte. Hon har recept på en jordgubbsglass med vit chokladrippel. Själv brukar jag laga en björnbärsvariant på receptet, men i fredags blev det alltså en ny smak här hemma, i form av:

Drottningglass med vit chokladrippel
Drottningsylt:
1 paket frusna hallon och blåbär
1 dl socker

Koka försiktigt ihop till en sylt. Låt svalna. Mixa lätt med stavmixer. Pressa sedan massan genom en sil, för att få en slät och kärnfri sylt. Förvara i kylskåp.

Vit chokladrippel
100 gr vit choklad
3/4 dl vispgrädde

Smält chokladen i grädden försiktigt i micron. Förcara i kylskåp; ta ut en stund innan den skall blandas med glassen

Glassmassa:
1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
3 dl sandardmjölk
6 äggulor
2 dl socker

Snitta upp och skrapa ur vaniljstången. Koka upp grädde, mjölk och vaniljstång med frön i en kastrull. Ställ den åt sidan.
Vispa äggulor och socker riktigt fluffigt. Vispa ned gräddmjölken i äggblandningen, och häll sedan tillbaka alltsamman i kastrullen. Sjud blandningen försiktigt några minuter, men den får absolut inte koka!
Ställ sedan kastrullen i kallt vatten i diskhon så att glasskrämen svalnar. Jag rekommenderar att man låter den stå i kylskåpet över natten, jag tycker glassen blir bättre då.
Blanda ned drottningsylten noga i glassmeten precis innan den skall hällas ned i glassmaskinen.
Kör krämen i glassmaskin. Lägg sedan över den i en låda (lådan får gärna ha stått i frysen en stund innan), varva den med chokladrippel och ställ in den ett par timmar i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...