fredag 12 september 2008

Vaniljglass till pajen

Jo, pajen blev god. Riktigt god.
Dessutom blev den väldigt tunn, vilket tilltalade mig extra mycket! Jag har annars en ganska ambivalent inställning till just pajer. Det är faktiskt inte så enkelt att baka en god paj, som det kan tyckas. (I synnerhet inte matpajer).
Skalet skall bli krispigt, och inte vara alltför tjockt.
Fyllningen skall vara fast och smakrik.

Jag minns inte när jag senast bakade en paj. När jag nu testade det här receptet, och det föll så väl ut, fick jag lust att pröva degen med andra, egenkomponerade fyllningar. Vi får väl se hur det blir med den saken...

Glassen, det är en historia i sig. Jag fick en glassmaskin i födelsedagspresent av min man för två år sedan. Jag blev så glad! Glassmaskin är något jag längtat efter och fantiserat om i åratal. Min man gav den till mig mest som en kul grej, berättade han senare för mig. Han föreställde sig att den skulle användas ungefär lika flitigt som om han givit mig en ankpress, eller något annat obegripligt lyxköksredskap. För sin inre blick hade han sett glassmaskinen trona i bortglömd majestät, höljd av damm, bredvid vår sedan barnen kom saligen bortglömda pastamaskin.
Men, där bedrog han sig! Till en början tillverkade jag glass varje helg, rusig av nyhetens behag. Numera plockas den inte fram lika ofta, men jag vidhåller att det finns många mer onödiga köksredskap än just en glassmaskin. (Låt mig ge ett exempel - fritös! Hur mycket friterad mat sätter man i sig, om ett sådant köp känns motiverat?)

För mig är hemgjord glass en delikatess. Hur fin glass man än köper i butik, blir det ändå inte samma sak som den man själv tillverkat, men bara de nödvändigaste råvarorna. Vaniljglass kan tyckas jättetråkigt, men om den är hemgjord, påminns man om vilken fantastisk smak äkta vanilj faktiskt är. Sublimt!

Hemgjord vaniljglass
1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
3 dl standardmjölk
6 äggulor
2 dl socker

Snitta upp och skrapa ur vaniljstången. Koka upp grädde, mjölk och vaniljstång med frön i en kastrull. Ställ den åt sidan
Vispa äggulor och socker riktigt fluffigt. Vispa ned gräddmjölken i äggblandningen, och häll sedan tillbaka alltsamman i kastrullen. Sjud blandningen försiktigt några minuter, men den får absolut inte koka!
Ställ sedan kastrullen i kallt vatten i diskhon så att glasskrämen svalnar. Jag rekommenderar att man låter den stå i kylskåpet över natten, jag tycker glassen blir bättre då.
Kör krämen i glassmaskin och ställ sedan in den ett par timmar i frysen.

1 kommentar:

  1. mmmm...får man beställa detta till vecka 44? din glass är ju i världsklass..här ligger man lite bakfull och bara blir sååå sugen..KRAM

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...