söndag 12 oktober 2008

Provbakning: Bröd bakat över natten


Jag kan avundas min mamma hennes vänkrets i bland. Hon är del av en grupp på sju kvinnor, som lärde känna varandra för 40-45 år sedan, och som hängt ihop sedan dess. Dessa kvinnor har funnits i närheten under min uppväxt, och jag tycker att jag känner dem, även fast det inte är jag som umgås i deras krets!
En av dessa kvinnor heter M. När hennes söner var små, bakade hon ofta detta bröd. Tillvägagångssättet är oerhört smart - ett okomplicerat sätt av i praktiken vakna till nybakat bröd. Nu tyckte jag det var dags för mig att pröva på att baka det!
Jag kunde så klart inte hålla mig från att göra några smärre förändringar i receptet. Inte minst på grund av att jag under den gågna veckan läst en hel del i Rebeccas inspirerande blogg. Där bakas det de mest fantastiska bröd!
Detta bröd innehåller i original 1,5 dl sirap. Jag undviker helst sirap i vardagsbröd, som ju detta är tänkt att bli. Därför valde jag att mixa russin med hett vatten, samt att tillssätta rivet äpple i degen.

Eftersom jag inte vet hur det hade blivit med sirap i stället, så kan jag av förklarliga skäl inte jämföra. Däremot kan jag säga att min version jäste fint och blev ett riktigt bra matbröd, av det lite mer kompakta och robusta slaget. Till nästa gång ökar jag dock på mängden brödkryddor. Jag tror nämligen att det vore jättegott att lägga till två teskedar av pomerans, denna goda krydda som jag nästan glömt bort!

M's bröd, bakat över natten
50 gr jäst
12 dl ljummet vatten
1 dl russin
2 små äpplen, grovt rivna
2 tsk salt
2 kg rågsikt
4 tsk brödkryddor

Lös upp jästen i det ljumma vattnet. Blanda i russinen som (mixats med 0,5 dl vatten och de rivna äpplena), salt och brödkryddor. Arbeta ned mjölet, företrädesvis i hushållsassistent, eftersom det är en såpass stor deg. Jag lät assistenten jobba i omkring fem minuter.
Låt degen jäsa i 30 minuter.
Stjälp upp degen på ett bakbord, och knåda den.

Forma två stora limpor och lägg dem i ugnens långpanna; smord och mjölad, eller ännu hellre täckt med bakplåtspapper. Sätt på ugnen på 225 grader. Täck över bröden med
bakduk(ar) och låt jäsa i ytterligare 30 minuter.

Grädda bröden i nedre delen av ugnen i 25 minuter. Stäng sedan av värmen, och låt brödet stå kvar i ugnen över natten!

Visst är det genialt? Man vaknar i godan ro på söndagsmorgonen, går ned i köket, öppnar ugnen och plockar helt sonika ut det goda frukostbrödet...

Smakar utmärkt med smör och en lagrad ost!
Eller varför inte med rökt skinka och krämig kålrabbisallad? Rekommenderas!

8 kommentarer:

  1. Tack för de fina orden. Kul att kunna inspirera.
    De sista bilderna fick mig att känna bröddoft! Verkligen ett ljuvligt recept.

    Ha en trevlig kväll.

    SvaraRadera
  2. Rebecca: Det blev jättegott!
    JO, men du skriver verkligen inspirerande, och dina brödrecept sticker ut - på det bra sättet. Jag har inte kommit mig för att präva något ännu, men det kliar i fingrarna...

    SvaraRadera
  3. Testa! Jag är ju bara en glad amatör, precis som större delen av Sveriges befolkning. Mitt mål är att inspirera likasinnade.

    SvaraRadera
  4. rebecca: Jag kommer att testa, det vet jag!
    Och det är så skönt att "bara" vara en glad amatör! Det är så tillåtande och opretentiöst...

    SvaraRadera
  5. Men vad smart! Det är bra när kunskap går vidare genom kvinnoleden. Det här brödet vill vi prova att baka. Nu när det blir kallare ute kan vi börja att elda ordentligt i bakugnen och ge lite tid till nya bakäventyr.

    SvaraRadera
  6. mimmi: Visst är det smart? Och jag håller med dig - det är verkligen bra när kunskap går vidare. Alltid kul att lära av andra!

    SvaraRadera
  7. Hmm... De flesta bagare vill ju att brödet ska bakas under så kort tid som möjligt för att bevara fuktigheten i brödet. Blir inte brödet torrt väldigt snabbt?

    SvaraRadera
  8. ola: Det kan jag ärligt talat inte svara på! Vi fryser alltid in brödet i små mängder och tar bara fram så mycket som vi äter till frukost. därför har jag inte lagt märke till ifall det är så som du skriver...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...