söndag 5 oktober 2008

Söndagssoppa på svartkål, bondbönor och späd squash

När vi nu köpt så fantastiska grönsaker på Bondens marknad, var det en sann fröjd att ställa sig och koka soppa! I synnerhet då det varit riktigt höstrusk hela dagen, med hård blåst och spöregn.

Jag har inte ätit svartkål på åratal. I ärlighetens namn känner jag mig lite fånig, då jag gått omkring och trott att det i stort sett var omöjligt att få tag på den i Sverige. Jag har helt enkelt letat på fel ställen...

Soppan blev så löjligt god att vi bara satt och smackade. Om man skall tala om vardagslyx, så är detta min version! Att få sitta och njuta av en hemkokt soppa, till stor del tillagad av råvaror från närområdet, och tugga på hembakat lantbröd som är så nybakat att det fortfarande är ljummet.

Det blir inte mycket bättre än så, en ruggig söndagskväll i oktober.

Söndagssoppa på svartkål, bondbönor och späd squash
1 stor schalottenlök, finhackad (eller två normalstora)
5 små stjälkar selleri med blad, finhackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 morot, fint tärnad
50 gr rökt sidfläsk, fint tärnat
2 knippen svartkål, finhackad (cirka 8 dl)
1,5 dl spritade bondbönor
2 späda squash, tunnt skivade
1 burk Mutti coctailtomater
2 hönsbuljongtärningar
olivolka

Hetta upp olivolja i en rymlig stekgryta. Fräs schalottenlök, vitlök, morot, sidfläsk och selleri med svartkålen på låg värme i cirka tio minuter. Häll på en halv liter vatten och tillsätt buljongtärningarna.
Låt soppan koka upp, och sedan småputtra i 15 minuter. Tillsätt då bondbönorna. Koka i ytterligare 10 minuter. Häll i tomatkonserven och rör ned squashen. Fortsätt koka tills squashen mjuknat.

Servera soppan med lite god olivolja ringlad uppepå, parmesanost och lite svartpeppar för den som så vill.


Som jag nämnde åt vi vårt goda lantbröd till soppan.

Recept på det kommer i slutet av nästa vecka. Det får lov att kallas för en grundpelare i vår matlagning, och förekommer i olika skepnader, beroende på vilken mat det skall komplettera.

4 kommentarer:

  1. Vilken otrolig inspirationskälla. Jag kommer på mig själv på jobbet att sitta och drömma om dina maträtter och planera vilka jag ska laga denna vecka. I fredagsblev det kycklingen med vitlönk och citron. Underbar!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. jessica: Kul att se dig här! Stor kram tillbaka! Så kul att jag kan inspirera. Det är ju det roligaste jag vet, att laga mat och att baka. Tätt följt av att skriva om det jag lagar och bakar...;).
    Hoppas vi ses snart!

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk soppa. Det kräver en liten insats förstås att få tag på råvarorna (i alla fall kålen), men den verkar jättegod. Du har fått en liten utmärkelse hos mig för att jag gillar din blogg.

    SvaraRadera
  4. nässelblom och choklad: Ja, det är väl inte helt lätt att få tag på svartkål, men savojkål funkar bra det med!
    Nu måste jag snabbt gå in på din blogg och se vad för utmärkelse du förärat mig!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...