lördag 8 november 2008

Barntillåtet:Vaniljglass med jordgubbsrippel

Jag har i allt större utsträckning börjat använda mig av ekologiskt vaniljpulver. Det fungerar som en fullvärdig ersättning till äkta vaniljstång i de sammanhang där vaniljsmaken inte spelar ensam huvudroll. Det är dessutom prisvärt.
Fredagsglassen smaksattes denna gång på två olika sätt. Till barnens version valde jag att laga en tjock jordgubbssås, som jag ripplade vaniljglassen med.
Att utgå från en neutral smaksättnin som vanilj, och därefter smaksätta respektive halvsats glass olika, var både enkelt och praktiskt. När glassmaskinen arbetat klart, fördelade jag helt enkelt glassen i två burkar (som stått i frysen och blivit riktigt kalla). Därefter ripplade jag ned respektive smaksättningar i burkarna, och så återstod bara nedkylning i frysen.
Snabbt och enkelt var två efterrätter klara.
I receptet anger jag anger en full satsa vaniljglass med jordgubbsrippel, även fast vi själva bara tillverkade en halv sats.

Vaniljglass med jordgubbsrippel
Glasskräm:
3 dl grädde
4 dl mjölk
6 äggulor
2 dl råsocker
2 krm ekologiskt vaniljpulver

Hetta upp grädde, mjölk och vaniljpulver i en kastrull. Vispa under tiden äggulorna och råsockret tjockt och pösigt. Vispa sedan ned gräddmjölken i äggvispet. Häll tillbaka blandningen i kastrullen, och hetta upp under vaksam omrörning. Låt glasskrämen svalna till exempelvis i vattenbad i diskhon. Kyl ned den ytterligare i kylskåpet, gärna över natten. Man kan om man vill även ställa in den i frysen i 20-30 minuter innan den skall hällas i glassmaskinen, för att den skall vara riktigt kall.

Om man har bråttom, som jag hade i går, får man vara lite kreativ när man kyler ner krämen. Jag ställde in den i frysen för att kyla ned den i racerfart. Detta kräver att man vispar runt i den med stor regelbundenhet, så att krämen kallnar jämnt, och inte börjar frysa runt kanterna på skålen. Då riskerar maatt få en frostig glass med iskristaller.

Jordgubbssås till rippel:
500 gram frysta jordubbar
1 dl råsocker

Tina jordgubbarna i rumstemperatur - eller i micron. Häll ned dem i en kastrull tillsammans med råsockret. Koka upp, och låt småputtra i 20-30 minuter. Mosa under tiden jordgubbarna med till exempel en potatisstöt.
Pressa sedan sylten genom en finmaskig sil, ned i en skål. Låt den svalna, och förvara den i kylskåpet. Nu hade jag som sagt ont om tid när jag gjorde glassen, så jordgubbsåsen åkte också in i frysen, där jag rörde om i den var ungefär var tionde minut. Den kallnade mycket snabbt.
När glassen var klar, hällde jag som sagt över den i en bunke som kylts ned i frysen. Jag hällde jordgubbsåsen över glassmeten, och rörde försiktigt runt med en slickepott för att fördela såsen jämnt.

Detta blev en populär efterrätt, kan jag lugnt säga. Man kan så klart göra bärsås av alla möjliga sorters bär och rippla ned i glass. Jag kommer helt klart att pröva detta fler gånger.

3 kommentarer:

  1. Hej där! Jag undrar vad man tillverkar ekologiskt vaniljpulver av. Är det som vaniljstång? Eller som vaniljsocker? Har aldrig sett det i butikshyllan!

    SvaraRadera
  2. Illan: Hej! Förlåt, jag såg inte din kommentar förrän nu...
    Jag befinner mig på resande fot och på lånad dator, men om du följer länken så vill jag minnas att det finns mycket onformation på hemsidan.
    Annars kan jag kolla på burken när jag kommer hem!

    SvaraRadera
  3. Glömde förresten berätta att jag köpte det på min vanliga ICA Kvantum. Det står bredvid vaniljsockret och vaniljstängerna i den butiken.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...