tisdag 6 januari 2009

En sur en


Vi förärades i dag denna lilla burk
av vännerna J och J.

Burken innehåller en bit av deras surdeg. Surdegen i fråga har fru J själv fått av en arbetskamrat, och den har rötter som sträcker sig bakåt till 1980-talet, vilket känns extra kul.
Vi fick smaka på familjens eget surdegsbröd i fredags då var åt middag tillsammans, och dt var makalöst gott.

Nu skall jag äntligen pröva att experimentera med surdeg, Jag har dragit mig lite för att pröva, efter ett synnerligen misslyckat experiment för ett antal år sedan.
Mannen och jag satte surdeg efter ett recept i Riddarbageriets brödbok, med finaste tänkbara ingredienser i form av mjöl från Saltå. Trots detta resulterade våra ansträngnigar i blotta intet.

Nu skall det bli andra bullar - får vi hoppas!

Och självklart skall jag konsultera surdegsgurun.
(Som för övrigt bor i Stureby, precis som jag själv. Jag får
väl försöka känna surdegs-vibbarna här i grannskapet.)

Vad har ni läsare för erfarenhet av att baka med surdeg?
Ge mig era bästa tips, och även eventuella varningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...